A globalizáció hátrányai
Mielőtt bezárod az ablakot arra gondolva, hogy nem azért jöttél webáruházunkba, hogy közgazdasági témákban mélyedj el, hagy állítsunk meg egy pillanatra! A globalizáció negatív környezeti hatásait Te is segíthetsz megállítani! Neked, mint fogyasztónak hatalmas felelősséged van abban, hogy milyen termékeket teszel a kosaradba és mely márkák mellett teszed le a voksod. Ezért olyan fontos beszélnünk róla.
A globalizáció negatív környezeti hatásait Te is segíthetsz megállítani! Neked, mint fogyasztónak hatalmas felelősséged van abban, hogy milyen termékeket teszel a kosaradba és mely márkák mellett teszed le a voksod. Ezért olyan fontos beszélnünk róla.
Ha olyan márkát választasz, amely kiáll a fairtrade kereskedelem, a fenntarthatóság és az ökológiai lábnyomának csökkentése mellett, már hozzásegítetted a világot egy jobb jövőhöz.
Tehát mi is az a globalizáció?
Sokféleképpen lehet megfogalmazni, így mi most egy egyszerűbb definícióval próbálkozunk.
A globalizáció egy összetett folyamat, mely során a világ lényegében összekapcsolódik. Ez a kapcsolat kiterjed a kultúrára, kereskedelemre és a pénzpiacra is. Szintjeinek mélysége és magassága már-már megszámlálhatatlan.
Ebben a cikkben a globalizáció negatív környezeti hatásaival foglalkozunk, ezért a gazdasági globalizációról és a fogyasztói társadalomról kell egy kicsit bővebben beszélnünk.
A reklámok, a közösségi média és szinte minden, ami az offline és a digitális világban körbevesz bennünket arra sarkall, hogy minél többet vásároljunk. Fogyasszunk, folyamatosan újdonságokat szerezzünk be, miközben igazából sokszor már mindenünk megvan. Ezeknek a termékeknek a megtermelése a Föld bolygó erőforrásainak kizsákmányolásához vezet.
A Földre, mint bolygóra gondoljunk úgy, mint egy zárt rendszerre, melybe nem jutnak be újabb erőforrások. Gazdaságunk azonban világ szinten folyamatosan növekszik. Ez a növekedés egyre nagyobb alapanyag- és energiafelvételt követel, cserébe azonban általában hulladékot és káros anyagokat juttatunk vissza a természetnek. Valószínűleg Te is láttál már fotókat növekvő szemétdombokról, vagy az óceánokon úszó szemétszigetekről.
A pálmaolaj termelés (mely rengeteg népszerű élelmiszer vagy kozmetikum márka termékeinek alapvető összetevője) az esőerdő folyamatos irtásához vezet. A műanyag, nem újrahasznosítható csomagolások használata pedig elképesztő mennyiségű hulladék felhalmozódásával jár.
Az éghajlatváltozás, mint a globalizáció negatív környezeti hatása szintén fontos kérdés. Az üvegházhatás következtében a globális felmelegedés szélsőséges időjárási viszonyokat okoz. A világóceán szintjének emelkedése több százmillió partmenti területeken élő ember otthonát veszélyezteti. A sűrűn lakott, szárazföldi területek népességét pedig az állandósult aszály fenyegeti.
A fairtrade kereskedelemről pedig egy külön blogbejegyzésben fogunk beszélni, de itt is meg kell említenünk az elmaradott országok kizsákmányolását.
Mit tehetsz, ha felvennéd a harcot a globalizáció negatív következményei ellen?
Légy környezettudatos – döntéseidben mindig tartsd szem előtt a környezetet. Válassz például pálmaolaj mentes élelmiszert. Vásárolj inkább újrahasznosított műanyagból vagy újrahasznosítható anyagból készült, lebomló csomagolású termékeket. Tudtad, hogy a Ben&Anna deo stiftjei pont ezért kerültek papírtubusba?
Az általad kedvelt termékek rendelkeznek valamilyen tanúsítvánnyal? Léteznek olyan, rendkívül szigorú tanúsítványok, mint például NaTrue. A Weleda kozmetikumok mind NaTrue minősítéssel rendelkeznek. Biztos lehetsz benne, hogy Weleda termék választásával valóban természetes vagy organikus kozmetikumot használsz. Ezek a termékek nemcsak a bőrödet fogják táplálni, de előállításuk fenntartható módon történt.
A YOGI TEA® márka több minősítés mellett rendelkezik a Soil Association minősítéssel is. Ez a szervezet talajok védelméért, a fenntartható és organikus gazdálkodásért áll ki.
A már említett Ben&Anna márka támogatja a One Earth - One Ocean szervezetet, mely kitűzte célul a Föld vizeinek tisztítását.
A környezettudatosság nemcsak a vásárlási döntésekben, hanem konkrétan a kevesebb költésben is megnyilvánulhat. Ruhavásárlás során tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket: Biztos szükségem van rá? Hordani fogom? Jó minőségű anyag, nem fog szétmenni egy mosás után? Évekig alapdarab lesz? Csak azért kell, mert máson ezt láttam? Biztos jól érzem benne magam? Illik a többi ruhámhoz? Lesz mivel felvennem? Ha bármelyik kérdésre nem a válasz, akkor inkább hagyd a boltban azt a terméket. Ezt a tudatosabb vásárlási szokást idővel a pénztárcád is meghálálja!
Ha még többet szeretnél megtudni a fenntarthatóságról, környezetvédelemről és a tudatos vásárlásról, kövess minket továbbra is és olvasd el további cikkeinket a témában.